Willibrordschool Bodegraven
Het ontwerp voor de Willibrordschool te Bodegraven is tot stand gekomen na een gewonnen architectenselectie in 2010.
Belangrijkste uitgangspunten van het ontwerp zijn duurzaamheid, gezondheid, veiligheid en kostenbewustzijn.
In het begintraject is veel aandacht besteed aan de logistiek en hoofdopzet van de school. Een heldere gebouwstructuur is de basis voor een efficiënt gebruik van het budget. Duidelijke ruimten en open zichtlijnen zijn essentieel voor de veiligheid van deze school. Toepassing van gekozen materialen en kleuren brengen een warme en geborgen sfeer tot stand. Zichtrelaties tussen alle ruimten, vooral tussen binnenruimten en schoolplein spelen een belangrijke rol.
Stedenbouwkundig kader
De hoofdstructuur van het stedenbouwkundig plan (van Hans Ebberink) wordt in de eerste plaats bepaald door het aanwezige water en het groen. Het water, met de groene taluds wordt gehandhaafd, evenals het Dronenpark en de grote, vitale bomen. In aanvulling daarop wordt een nieuwe structuur gemaakt met een noord-zuid fietspad en een oost-west voetpad. Daardoor ontstaat een duidelijk herkenbare strook met vooral scholen en kinderopvang aan de oostzijde en een strook met kerken en water aan de westzijde. De Willibrordschool is de eerste school die wordt gerealiseerd op de hoek van de Vrije Nesse en het Dronenplein.
Alle scholen tezamen zullen een duidelijke stedenbouwkundige en architectonische eenheid moeten vormen om de kracht van deze strook extra meerwaarde te geven.
Het ontwerp is in nauw en zeer constructief overleg met de supervisors (Hans Ebberink en Jeffrey van Kronenburg) tot stand gekomen, om de hoge architectonische ambitie te borgen.
Duurzaam
In het ontwerp van de Willibrordschool is de duurzaamheid op verschillende manieren geïnterpreteerd. Een breed pakket van duurzame maatregelen, zoals duurzame materialen, vloerverwarming, balansventilatie en sedumdaken is in het ontwerp geïntegreerd. Tevens zijn op het sedumdak een grote hoeveelheid P.V. cellen geplaatst die een substantieel deel van de elektriciteit terugverdient.
Het combineren van de gebruikte milieuvriendelijk geproduceerde materialen die een lange levensduur hebben met een laag energiegebruik levert een efficiënte oplossing. Alle maatregelen tezamen hebben een E.P.C. norm reductie opgeleverd van ca. 25%.
Gezond
Een goed binnenklimaat is belangrijk voor de gezondheid van leerlingen en do-centen. Aandacht voor ventilatie, daglicht, verlichting en geluid zijn essentieel. Een slecht binnenklimaat kan schade opleveren voor de gezondheid van kinderen en heeft een negatieve invloed op de leerprestatie. In de Willibrordschool zijn alle eisen uit de frisse scholen categorie C gerealiseerd.
Veilig
Ouders brengen hun kinderen naar school met de verwachting dat ze in een veilige onderwijsomgeving ontwikkelen tot evenwichtige persoonlijkheden. Dat is zowel een fysieke veiligheid als emotionele veiligheid. Het gebouw zal een veilige en geborgen omgeving scheppen terwijl de leraren borg staan voor de sociaal emotionele veiligheid.
Duidelijk ruimten, open zichtlijnen en een heldere gebouwstructuur zijn de basis voor deze veilige school. Zichtrelaties tussen binnenruimten en schoolplein spelen eveneens een belangrijke rol. In de afwerking van de ruimten is in kleur- en materiaal-afwerking gekozen voor warme kleuren en mooie materialen om een geborgen sfeer te bereiken.
Kosten
In de schetsontwerpfase zijn door ons bureau drie verschillende structuurmodellen bedacht en gepresenteerd aan de opdrachtgever, allen doorgerekend op hun kosten. Iedere euro die te veel besteed wordt aan een inefficiënte hoofdopzet, gaat ten koste van andere kwaliteiten in het plan. Venster Architekten heeft in het verleden diverse studies verricht naar scholenbouw in relatie tot bouwkosten en gebruikt deze kennis bij ieder ontwerp. De bouwkosten van de Willibrordschool zijn ten opzichte van vergelijkbare basisscholen lager en hebben meer kwaliteiten op het gebied van duurzaamheid en gezondheid gekregen. Uiteraard zijn vormfactoren telkens afhankelijk van de stedenbouwkundige mogelijkheden van de locatie.